Planując wygląd sklepu, niektóre kwestie są nam narzucane odgórnie. Wytyczne dotyczące wyjścia ewakuacyjnego czy systemu HACCP czasami zmieniają nasze plany. Wtedy też konfrontujemy swoją wizję z rzeczywistością. Zobaczmy, jak system prowadzenia Klienta zwiększa sprzedaż i jak go stworzyć.
Czym jest system prowadzenia Klienta w sklepie?
System ten określa drogę, którą Klient porusza się po sklepie. Sklepy stosują różne układy rozmieszczenia alejek, regałów i towarów, w zależności od efektu, jaki chcą osiągnąć.
Popularny układ siatkowy stosuje się często w supermarketach. Klienci poruszają się tam między długimi regałami ułożonymi równolegle. Pomiędzy nimi tworzy się wyspy, na przykład z pieczywem lub ofertami promocyjnymi. Taki układ zapewnia maksymalne zagospodarowanie powierzchni i prawidłową ekspozycję towaru.
Układ swobodny spotykamy natomiast w sklepach odzieżowych. Nie mamy tam ściśle określonego ładu. Znajdziemy tam różne elementy współgrające ze sobą: gondole, stoły, regały przyścienne, kosze. Taki układ zapewnia różnorodność i pobudzanie ciekawości Klienta.
Z kolei niektóre sklepy wytyczają Klientowi ścieżkę za pomocą strzałek, narzucając kierunek drogi. Wszystkie układy mają ten sam cel — zatrzymanie Klienta w sklepie na dłużej.
Mając wiedzę na temat prowadzenia Klienta po sklepie, możemy zachęcić go do dłuższych zakupów. Ruch w sklepie powinien być naturalny i prowadzić Klienta po wszystkich działach. Dzięki temu stwarzamy okazję do tego, aby Klient przy okazji robienia zaplanowanych zakupów, skusił się także na dodatkowe produkty. Dlatego tak dobrze działają na przykład lady impulsowe czy zakończenie regału dodatkowymi półkami. Dzięki odpowiednim zakończeniom regałów produkty eksponowane są ze wszystkich stron. Wówczas Klienci, którzy nie zamierzali odwiedzić danego działu, są niejako „zaczepiani” przez wystające produkty, kiedy przechodzą obok.
Przykładem systemu prowadzenia Klienta mogą być także oznaczenia alejek, mówiące co w nich znajdziemy.
Elementy systemu prowadzenia Klienta
Ekspozycja powinna zachęcać do przeglądania produktów. Możemy to osiągnąć dzięki akcesoriom i meblom stworzonym do ekspozycji. Właściwy nastrój w sklepie osiągniemy dzięki odpowiedniej muzyce, temperaturze i kolorom.
Natomiast układ sklepu powinien zachęcać do jak najdłuższego pozostania w sklepie. Im więcej czasu w sklepie, tym większa szansa na dodatkowe zakupy. Przykładem może być układ alejek. Klienci niechętnie kierują się do daleko położonych alejek, jeśli nie ma tam towaru, którego potrzebują. Warto zachęcić ich, aby odwiedzili także tamte rejony.
System wejścia wyjścia może dodatkowo pomóc w tych działaniach. Właściwie zaprojektowany, nie pozwala na szybkie wyjście ze sklepu. Klient, który znajduje się w sklepie, musi pokonać drogę wzdłuż regałów, aby trafić do wyjścia. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że przystanie on przy towarze, który go zaciekawi.
Mamy różne elementy organizujące wejście i wyjście. Mogą to być na przykład zamykane bramki z blokadą uniemożliwiającą przejście w niezgodnym kierunku. Takie bramki otwiera się na lewą lub prawą stronę.
Nieco bardziej rozbudowane są młynki. Młynek sklepowy wejściowy zwykle stosuje się w sklepach o dużej powierzchni. Pozwala na organizację ruchu przy wejściu do sklepu, gdyż przez młynek przechodzi tylko jedna osoba. Do młynka możemy dostawić mufy, czyli elementy, dzięki którym dostawimy przegrodę lub bramkę do wózków.
Z kolei przegrody sklepowe służą do odgradzania pomieszczeń. Mogą być to słupki z elastyczną taśmą czy słupki z zaczepem do liny. Słupek bramki do wózków służy natomiast do stworzenia przejścia dla wózków (dzięki zespołowi języków).
Jak widać, mamy różne możliwości zorganizowania systemu prowadzenia Klientów. Pozwala on na panowanie nad ruchem w sklepie, zwiększając przy tym sprzedaż. Wybór elementów systemu znajdziemy na stronie ABM.
Zaprojektowanie sklepu spożywczego: http://wyposazenie-dla-sklepow.pl/sklepy-spozywcze/jak-urzadzic-i-umeblowac-sklep-spozywczy/
Bramki wejściowe w sklepie: https://shop4shop.eu/bramki-wejsciowe-w-sklepie-4-rzeczy-jakie-musisz-o-nich-wiedziec