Solidne regały metalowe do każdego rodzaju sklepu.

Jak wygląda visual merchandising w sklepie odzieżowym

ekspozycja odzieży w sklepieVisual merchandising działa na zmysły Klientów. Techniki, które stosują sklepy odzieżowe, zachęcają do odkrycia oferty. W rezultacie Klienci spędzają więcej czasu w sklepie i chętniej dokonują zakupów. Przyjrzyjmy się, jak dbać o wizerunek sklepu z modą.

Zasady wystawiania towaru w sklepie odzieżowym

Umiejętne wykorzystanie różnorodnych technik merchandisingowych to filar sprzedaży. Zwłaszcza w sklepach odzieżowych i butikach, gdzie pierwsze wrażenie mocno wpływa na decyzje Klienta. Na początek warto poznać sposoby układania towaru w sklepach odzieżowych.

Oto wybrane rodzaje merchandisingu według Tony’ego Morgana (2016):

wertykalne ułożenie kurtek w sklepie odzieżowymMerchandising horyzontalny
Stosowany zwłaszcza w przypadku ekspozycji naściennej. Ubrania układa się wtedy w poziomych rzędach. Na przykład według rodzaju ubrania, koloru czy też wzoru. Dobrze też, gdy konkretny rząd przeznaczony jest na jeden rodzaj produkt. Warto pamiętać, że w tym sposobie ekspozycji najlepsze miejsce znajduje się na poziomie wzroku. Klienci poświęcają mniej uwagi górnym i dolnym rzędom.

 

 

pionowe ułożenie koszy do przechowywania w sklepieMerchandising wertykalny
Tutaj prezentacja produktów odbywa się od góry do dołu. W ten sposób możemy zaprezentować poszczególne elementy zestawu. Na przykład bluzki w górnym rzędzie, a spódnice w dolnym.

 

 

 

 

 

czerwone i niebieskie czapki wiszące na panelach sklepowychSymetryczny
To takie ułożenie odzieży, które tworzy wrażenie odbicia lustrzanego. Gdyby przedzielić ekspozycję na dwie równe części, ubrania nałożyłyby się na siebie. Środkowa część to przestrzeń na coś specjalnego, co przyciągnie Klientów niczym magnes.

 

 

 

 

sukienki w butiku posegregowane według kolorówBloki kolorystyczne
Podstawowy i zarazem najprostszy sposób prezentacji odzieży? Według kolorów. Może być stosowany przy różnych typach ubrań. Z tego rodzaj merchandisingu korzystają zwłaszcza sklepy sieciowe.

 

 

 

 

Aranżacja sklepu mody – jakie wyposażenie wybrać

Prezentacja produktów w sklepie odzieżowym wymaga odpowiednich mebli sklepowych. Wybór wyposażenia do sklepu zależy od powierzchni lokalu, układu pomieszczeń i rodzaju asortymentu.

W sklepach z ubraniami często spotykamy ekspozycję naścienną. To rozwiązanie polecane zwłaszcza do sklepów o niedużym metrażu. Są to kraty sklepowe i panele ścienne MDF. Urozmaicony sposób prezentacji ubrań zapewniają dodatki do mebli. Zawieszki, ramiona na odzież, zawieszane półki i kosze druciane.

Zawieszki sklepowe pozwalają pokazać piękno ubrań w całej okazałości. Dzięki zastosowaniu haczyków odzież jest skierowana przodem do Klienta. Oprócz standardowych zawieszek dostępne są też specjalistyczne. To haczyki dedykowane na konkretne dodatki do ubrań. Na przykład zawieszki na czapki. Czy też zawieszki galanteryjne na apaszki i paski do spodni.

Z kolei ramiona (wieszaki ramowe) umożliwiają układanie większej liczby ubrań. Dostępne są też półki, na których umieścimy obuwie i torebki. Natomiast kosze druciane są niezastąpione na bieliznę i dodatki sprzedawane luzem.

W centralnej strefie sali sprzedaży zwykle umieszczane są gondole i stojaki na ubrania. Tutaj również mamy spory wybór. Z półkami, chromowane, białe, czarne, na kółkach. Wyposażenie w centralnej części sklepu uzupełniają stoliki ekspozycyjne.

Butiki wychodzą też naprzeciw specjalnym oczekiwaniom Klientów. W tym celu tworzą strefy relaksu. W wygodnych fotelach Klienci mogą odpocząć, delektując się kawą lub herbatą.

Na koniec krótkie podsumowanie: Visual merchandising to nieodłączny element handlu detalicznego. Znacząco wpływa na decyzje Klientów. Stosujmy więc znane i sprawdzone techniki wizualne. Dzięki nim utrwalimy wizerunek marki w pamięci Klienta i zaskarbimy jego przychylność.

Sprawdź wyposażenie do sklepu odzieżowego:

https://wyposazamysklepy.pl/wyposazenie-sklepu-odziezowego

Przeczytaj również:

https://wyposazenie-dla-sklepow.pl/projekt-sklepu/zasady-merchandisingu-wplywajace-na-sprzedaz/

https://regaly-do-sklepu.pl/meble-do-sklepu-konfekcyjnego/jak-wyglada-wieszak-typu-kamerdyner-na-ubrania/


Źródła:
1. Jachowska E., Visual merchandising (W:) Merchandising, pod red. A. Grzegorczyka, A. Wiśniewskiej, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2014, https://wsp.pl/file/1242_74304889.pdf, dostęp 7.02.2024.

2. Morgan T., Visual Merchandising, Window and In-store Displays for Retail, Third Edition, Laurence King Publishing Ltd, 2016.